• جولای 8, 2023

یکی از عجیب‌ترین دوقلوهای جهان را بشناسید

یکی از عجیب‌ترین دوقلوهای جهان را بشناسید

حتما لاله و لادن بیژنی را یادتان می‌آید؛ خواهران دو قلوی بهم چسبیده ایرانی که دقیق ۲۰ سال پیش در چنین روزی در یک عمل جراحی به قصد جداسازی در سنگاپور از دنیا رفتند.
لاله علاقه داشت در تهران بماند و روزنامه‌نگار شود. لادن علاقه‌مند بود به شهرستان خودشان برگردد و به وکالت بپردازد اما به دلیل شرایط خاص هر دو آنها در رشته حقوق تحصیل کرده بودند.
این دوقلوهای بهم چسبیده ایرانی اول در بیمارستان رها شدند، بعد توسط یک پزشک به فرزندی قبول شدند، سپس پدر و مادر واقعی‌شان را پیدا کردند و در نهایت در ۱۵ سالگی مستقل شدند و خودشان در آپارتمانی مجزا زندگی می‌کردند. آنها سال‌ها صبر کرده بودند تا بتوانند زندگی جدا از هم را شروع کنند؛ زندگی‌ که بتوانند در آن ازدواج کنند، تنهایی به مسافرت بروند و شغلی داشته باشند. برای این کار جراحی لازم بود و این عمل در سال ۱۹۸۸ به تشخیص دکتر سمیعی، بیش از اندازه پرخطر و غیر قابل انجام تشخیص داده شد.
اما بعد از اینکه یک تیم پزشکی در سنگاپور موفق شدند، دوقلوهای ۱۸ ماهه‌ای را که از سر به هم چسبیده بودند با موفقیت از هم جدا کند، لاله و لادن با واسطه خبرنگار آسوشیتدپرس در ایران به آینده‌ای جدا از هم امیدوار شدند.
دکتر سمیعی قبلا در مورد این جراحی توضیح داده بود که به علت وجود چند رگ بزرگ حیاتی مغزی مشترک بین دو خواهر، جراحی عملا ممکن نیست. پزشکان منتقد انجام جراحی معتقد بودند که شانس زنده‌ماندن خواهرها کم است و حتی در صورت زنده ماندن یکی از آنها، ممکن است آسیب‌های مغزی جبران‌ناپذیر و فلج همیشگی از عواقب این جراحی باشد. حالا بعد از گذشت سال‌ها از آن عمل جراحی، مقالات پزشکی به این مساله اشاره می‌کنند که حتی از نظر اعضای تیم جراحی هم بیشترین شانس برای زنده‌ماندن خواهرها و موفقیت جراحی‌شان ۵۰-۵۰ بوده است که معنی‌اش شانس محض است.
با این حال لاله و لادن خواستار جداسازی بودند. جداسازی به هرقیمتی! برای همین ۱۷ تیرماه سال ۱۳۸۲ در سنگاپور زیر تیغ دکتر کیت‌گوا رفتند تا شاید راهی به سوی آرزوهایشان پیدا کنند. عمل جراحی در بیمارستان «رافلز» آغاز شد و ۵۲ ساعت زمان سپری شد. پزشکان بیش از ۸۰ درصد بافت‌ها را از یکدیگر جدا کرده‌اند که خونریزی شروع می‌شود. گردش خون در بدن لادن مختل می‌شود و لادن جان می‌سپارد. بعد از مرگ لادن، بلافاصله فعالیت پزشکان برای نجات لاله که به حالت اغما فرورفته‌است، شروع می‌شود. یک ساعت و نیم بعد، با وجود تزریق خون و تلاش بسیار پزشکان، لاله هم درمی‌گذرد و این پایان یک آرزوی مشترک بود!
Pic: Wikkipedia