• جولای 18, 2023

آمار تلفات جنگ اوکراین بسیار تکان دهنده است

آمار تلفات جنگ اوکراین بسیار تکان دهنده است

نتیجه یک نظرسنجی در کشور جنگ زده اوکراین در شرق اروپا حاکی است این کشور تقریبا در حال نابودی است، چون ۶۳ درصد از شهروندان آن حداقل یکی از بستگان یا دوستان خود را در این جنگ از دست داده اند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، یک گزارش «مجمع جهانی سالزبورگ» اتریش از نتیجه یک نظرسنجی انجام شده توسط موسسه بین المللی جامعه شناسی کی‌یف پایتخت اکراین از افزایش چشمگیر و فزآینده آمار تلفات جنگ در این کشور خبر می دهند، به گونه ای که تقریبا دو سوم از کسانی که مورد نظرسنجی قرار گرفتند اعلام کردند که حداقل یک نفر و بطور متوسط سه نفر را در حلقه نزدیک بستگان و دوستان خود در این جنگ از دست داده اند.
طبق این نظرسنجی که بین ماه های مه و ژوئن (اردیبهشت و خرداد) امسال انجام شد، ۶۳ درصد از اوکراینی ها به طور متوسط ۳ نفر از بستگان نزدیک یا دوستان خود را در این جنگ از دست داده اند.
۷۸ درصد از مصاحبه شوندگان گفته اند که بطور متوسط ۷ نفر از بستگان نزدیک یا دوستان شان در این جنگ زخمی یا کشته شده اند. یعنی باز هم، ۶۴ درصد اعلام کردند که بستگان نزدیک یا دوستانی دارند که زخمی شده اند.
این نظرسنجی که نتیجه تکان دهنده آن امروز در روزنامه انگلیسی «تایمز» لندن نیز انعکاس داشته، با انتخاب تصادفی مصاحبه شوندگان ز از راه تلفن انجام شده است.فقط اوکراینی ها در سرزمین های تحت کنترل کی یف مورد سوال قرار گفته اند. ساکنان کریمه و مناطق تحت کنترل روسیه در این نظرسنجی شرکت نکردند.
این گزارش با تاکید براینکه اینکه این نظرسنجی قبل از شروع ضد حمله اوکراین در چهارم ژوئن (۱۵ خرداد) انجام شد نوشت: اگرچه روسیه عمدتا به اهداف نظامی حمله می کند و کشته ها و زخمی های این حملات هم عمدتا نظامیان اوکراینی هستند. با این وجود نتایج این نظرسنجی از این فرض حمایت می کند که تلفات اوکراین در این جنگ ممکن است بسیار بیشتر هم باشد.
این گزارش افزود: با وجود اینکه حتی پیش از آغاز ضدحمله وزارت دفاع روسیه روزانه صدها سرباز اوکراینی را کشته بود و شاید اعداد هنوز به طور مستقل قابل تایید نباشند، اما آمار اعلام شده قبلی باز هم با نتایج این نظرسنجی مطابقت دارند. یعنی بعد از این ضدحمله نیز رقم روزانه تلفات و زخمی های اوکراینی اعلام شده از سوی وزارت دفاع روسیه بار دیگر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
روزنامه تایمز لندن برای برجسته کردن آمار تلفات این جنگ به نقل از ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نوشت که اوکراین تلفات زیادی در میان سربازان خود متحمل شده است.
او گورستان «کراسنوبلسکی» کی یف را یکی از بزرگترین گورستان ها در اوکراین معرفی کرد که اجساد تعیین هویت شده و نشده هزاران سرباز اوکراینی را در خود جای داده است و هنوز هم آماده پذیرش تلفات بیشتر از این جنگ است.
کشیش نظامی واسیلی کولودی نیز در این خصوص گفت که گاهی اوقات ۲۰ سرباز در یک روز به طور همزمان در این گورستان دفن می شوند.
تایمز به نقل از بازرسان پزشکی قانونی اوکراین گفت که بیش از ۱۰ درصد از اجساد سربازان کشته شده به دلیل تخریب حداکثری و گسترده ناشی از سلاح های پیشرفته شناسایی نشده اند و حتی تعداد زیاد این اجساد و شرایط جنگ موجب شده است تا حفظ هویت کشته شدگان تقریباً غیرممکن شود، به خصوص که برخی از اجساد غیرقابل تشخیص حتی تغییر شکل بیشتری یافتند.
کلودی به این روزنامه گفت که معمولاً مراسم تشییع جنازه سربازان ناشناس که مستقیماً در این گورستان دفن می شوند برگزار نمی شود، اما اگر هویت فرد کشته شده پس از آزمایش DNA تأیید شود، مراسم تشییع جنازه دوباره سازماندهی می شود.
Pic: Wikipedia
Anton Holoborodko (Антон Голобородько) – http://www.ex.ua/76677715